Wedstrijden
Er vinden ieder jaar vele zweefvliegwedstrijden plaats, op allerlei niveaus incl. wereldkampioenschappen. Tijdens een wedstrijd is het van belang om een vooraf bepaalde opdracht zo snel mogelijk te vliegen. Een opdracht houdt in dat je langs een aantal plaatsen (keerpunten in zweefvliegtaal) moet vliegen. De opdracht (route en afstand die je moet vliegen) wordt 's ochtends door de wedstrijdleiding bepaald aan de hand van het verwachte weer. De afstand varieert meestal tussen de 100 en soms 500 kilometer (die je dus in 1 vlucht moet afleggen!). De boordcomputer registreert via GPS of je boven alle keerpunten bent geweest, en of je onderweg niet door een verboden gebied bent gevlogen.
Score
Aan een wedstrijd kan iedereen meedoen mits ze aan bepaalde ervaringseisenen voldoen. Ook allerlei soorten en types toestellen zijn welkom, van houten toestellen uit de jaren 50 tot ultra moderne vliegtuigen met spanwijdtes van 26,5 meter. Om het eerlijk te houden worden de toestellen in verschillende klasses ingedeeld, zodat er altijd tegen gelijkwaardige toestellen wordt gevlogen. Kleine verschillen tussen toestellen worden na het vliegen van de wedstrijd verrekend met een handicap-factor. Hoe beter het vliegtuig, hoe hoger de handicap en hoe sneller de opdracht moet worden gevlogen om evenveel punten te krijgen als een "slechter" toestel in dezelfde klasse.
Winnaar
Aan het eind van de dag worden de resultaten bekend gemaakt, waarbij alle deelnemers een
bepaald aantal punten krijgt. Degene die de opdracht het snelst heeft gevlogen (na het
verrekenen van de snelheid met zijn handicap-factor), of die het verst is gekomen als men het niet
terug haalt naar het veld (het weer speelt natuurlijk ook een rol), krijgt de meeste punten. Degene
die aan het eind van de wedstrijd de meeste punten heeft, is natuurlijk de winnaar.
Vloot informatie | |
Eenzitters: Tweezitters: Zitplaatsen:
Beste glijgetal: FLARM (Anti-Collision): |
4 stuks 3 stuks 10 personen
1:48 (LS-8-18) Gehele vloot |